D

Aktualitások

Újra a rajtnál a legenda – A TAG Heuer-sztori, 2. rész

A TAG Heuer történelmi hullámvasútja során már több csúcs- és mélypontot is megélt, erről az első részben írtunk. Az elmúlt időszakban pedig az LVMH-tulaj Bernard Arnault fia, Frederic Arnault egyengetésével a márka ismét visszakapaszkodni látszik az órakedvelők szívébe. De vajon elég lesz-e mindez a nagy visszatéréshez?

SZERZŐ:

hold_alapkezelo_logo_1

Lajer Máté, HOLDBLOG

Tavaly májusban a TAG Heuer ismét felkeltette az órás világ figyelmét, ezúttal egy különleges kollaborációval. A Kith amerikai divatmárkával közösen új életet leheltek az ikonikus 1986-ban bemutatott és az előző részben is említett TAG Heuer Formula 1 első szériájába.

A kollekció bemutatását a májusi Forma 1-es Miami Nagydíj köré szervezték, ahol a kollaboráció kiemelt szerepet kapott: a szokásos TAG Heuer logó helyett az együttműködés alkalmából megalkotott KITH Heuer logó szerepelt.

A Kith és TAG Heuer együttműködésében kiadott Formula 1 Kith Edition órák.
Forrás: Getty

Összesen tíz variációt mutattak be. Megtartották a 80-as években is bevált megjelenést, a színes kis órák az eredeti 35 mm-es méretű tokban érkeztek, műanyag- és fémtokban egyaránt. Mindegyik modell limitált darabszámban készült el, különböző mennyiségekben, mindegyik variációt számba véve összesen 5000 darab. A tízből hét modell csak a Kith üzletekben volt kapható, a zöld és kék gumiszíjas verzió csak a TAG Heuernél, a fémszíjas, fekete lünettás, tojáshéj számlapos pedig mindkét félnél elérhető volt. Mindegyik variációt 1500 eurós árral dobták piacra.

Először az 1500 euró igen magas árnak hangzik, azonban több dolgot figyelembe kell venni egy ilyen óra árazásánál. Alapvetően a TAG Heuer katalógusát böngészve láthatjuk, hogy a belépő kvarcszerkezetű modellek árai (amelyek mellesleg ugyanúgy a Formula 1 kollekcióhoz tartoznak) hasonlóan 1500 euró körül indulnak. Ehhez képest a KITH kiadás az első szériás modell történelmével és limitált elérhetőségével is többet nyújt.

Továbbá a KITH márka kínálatában is érdemes körbenézni, ugyanis egy luxus divatmárkáról beszélünk, ami segít az óra 1500 eurós árának megértésében. A KITH pulóverek nagyrésze 250 eurótól érhető el, a dzsekik pedig inkább 1000 euró környékén mozognak. Ezekkel együtt egy a TAG Heuer-rel közösen megalkotott óra elfogadható áron van 1500 euróval.

Továbbá a márkák árazása mellett a limitált darabszám miatt relatíve magas költség juthatott egy-egy darab óra legyártására a nem limitált, azonos árkategóriában lévő TAG Heuer modellekhez képest.

A két márka közül feltehetően a TAG Heuer az ismertebb, viszont a hatalmas médiavisszhang miatt számára is nagyon előnyös lehetett ez az együttműködés. Ahogy a Swatch és Omega kollaborációjából született MoonSwatch esetében is láthattuk, az Omega márkának is nagy löketet adott a kollaboráció, hiszen lehetőséget nyújtott a márka történetének megismerésére.

Ugyanígy a TAG Heuer is villanthatott, mivel a fiatalabb generációhoz tartozó KITH-vásárlókhoz is közelebb került.

Az új vásárlókon kívül sokan nosztalgiából álltak újra sorba a KITH- vagy TAG Heuer- üzletek előtt, mivel ahogy korábban említettük, a 80-as években sokaknak ez a modell jelentette a belépést a svájci órák világába. Ugyanígy volt ez Ronnie Fieg esetében, a KITH alapítójánál is, aki pár héttel a kollaboráció bejelentése előtt egy órás magazinnak adott interjúban mesélt óragyűjteményéről és a TAG Heuer Formula 1 modellről, amit még édesanyjától kapott, mint az első rendes órája.

Lisa Manobal és Ronnie Fieg TAG Heuer Formula 1 Kith bemutatóján, a floridai Miamiban.
Forrás: Getty

A korábban említett MoonSwatch esetéből azonban más tanulságot is levonhat a TAG Heuer. Ugyanis a Swatch nem tétlenkedik, és amikor csak alkalma adódik, újabb limitált MoonSwatch szériát bocsájt piacra. De sok vásárló negatívan értékeli, hogy fejőstehénként használják a sorozatot annak ellenére is, hogy a MoonSwatch alapkollekciót mindig is korlátlanul elérhető szériának hirdették.

Viszont a törékeny imázs miatt mindez egy valós veszély, amivel vigyáznia kell a TAG Heuer-nek, amennyiben úgy dönt, hogy a KITH-es szérián túl is árusítja majd az újraélesztett első szériás órákat.

TAG Heuer a rajtrácson

Ahogy már korábban említettük, a Heuer kronográfok nagyon kedveltek voltak az autóversenyzők körében, egészen annyira, hogy a legrangosabb nemzetközi autóverseny-sorozat, a Formula-1 világát is elérték.

A Heuer logója 1969-ben jelent meg először Forma-1-es autón, amikor személyes szponzori megállapodást kötöttek Jo Siffert svájci pilótával, amivel az első nem autóipari szponzorrá vált az F1 történelmében.

Jo Siffert 1970-ban, mellkasán a Heuer-logóval.
Forrás: Getty Images

A következő fontos esemény 1971-ben jött el, amikor a Scuderia Ferrari, miután 1965-óta nem tudott bajnoki címet szerezni, új autókat, új csapatot és új pilótákat szerzett be (köztük Niki Laudát) és új időmérő felszerelésre is szüksége volt, amelyet nem más, mint a Heuer szolgáltatott.

A partneri kapcsolat keretein belül Jack Heuer a legújabb Centigraph nevű felszerelésükkel látta el a Ferrarit, amellyel ezredmásodperc pontossággal tudták mérni a pilóták köridejét. Továbbá több autót is tudtak egyszerre mérni, a körök számát és az utolsó kör idejét, mindezt helyben kinyomtatva. (A későbbiekben több F1 csapat is rendelt a Centigraphból és a különböző csapatoknak akár plusz funkciókat is beszereltek igényeik szerint.)

Mindezt pedig ingyen kapta a Ferrari, persze tudjuk milyen az ingyen ebéd… Fizettséget nem várt Jack Heuer a felszerelésért cserébe, csupán a Heuer logó elhelyezését az autókon.

Persze az autó nem volt elég, a pilótákon is látni akarták a logójukat, amelyért azonban már fizetni kellett a pilótáknak. A fizettségen túl mindkét pilótának ajándékoztak egy-egy színarany Heuer Carrerát, amelyet a nagyközönség is láthatott a kezükön.

Niki Lauda 1977-ben a monzai futamon, autóján a Heuer-logóval.
Forrás: Getty

Miután 1985-ben a Heuer-ből TAG Heuer lett, a TAG és a McLaren szoros együttműködésére visszatekintve (a TAG-Porsche motor hajtotta a McLaren világbajnok autóit), a TAG Heuer a csapat szponzora lett, és a következő évben bemutatott TAG Heuer Formula 1 órájukat is McLaren pilótákkal tesztelték.

Azonban még nagyobb céljai voltak a TAG Heuernek, amelyeket 1992-ben sikerült is elérniük, ugyanis ebben az évben váltak a Forma-1 hivatalos időmérő partnerévé, amely szerepet egészen 2003-ig töltötték be. Ezt követően csupán csapatszponzorok voltak 2015-ig a McLarennél, majd 2016-tól a RedBullnál.

Max Verstappen, a Red Bull sztárpilótájának 2021 óta tartó világbajnoki címtartásának köszönhetően pedig igen sok megjelenéssel járt nekik együtt a szponzori szerep.

Max Verstappen miatt nagyon sok megjelenés jut a TAG Heuernek.
Forrás: Getty

Valamint a Formula univerzumon belül maradva, a Formula E-ben is fontos szerepet játszott ez idő alatt, ugyanis a TAG Heuer az egyik alapító partner volt, és az első szezonban a hivatalos időmérő, hivatalos óra és hivatalos kronográf szerepét is betöltötte. Továbbá 2019-óta a Porsche-val együtt egy saját csapatot is indít a bajnokságon.

Az elmúlt éveknél viszont sokkal többször számíthatunk majd arra, hogy szembejön velünk a TAG Heuer logó a versenyeket követve, ugyanis az LVMH 10 éves szponzori megállapodást kötött a Formula -1-gyel. Így 2025-től a TAG Heuer visszatér a versenysorozat hivatalos időmérőjeként, amelyik szerepet 2013-tól mostanáig a Rolex töltötte be.

Újra a TAG Heuer a Forma-1 hivatalos időmérője.
Forrás: Getty

Mindezek mellett a csaknem 100 éves történelme során a Monaco-i Nagydíj 2025-ben először kap címvédő partnert, nem más, mint a TAG Heuer személyében. Így a Forma-1 75. évfordulóján már a Formula 1 TAG Heuer Monaco-i Nagydíj lesz a neve a szezon talán legkedveltebb versenyének.

És mire megy a TAG Heuer a számokban?

A márka új irányát az órák tekintetében és a Forma-1-es ágát is összevetve, lehetséges, hogy egy ikonikus visszatérésnek lehetünk szemtanúi. Azonban mennyire tükrözik az elmúlt évek pozitív változásait a számok?

A Morgan Stanley és a LuxeConsult az elmúlt években rendszeresen készített felmérést a svájci óraiparról, amelyben elemzik, hogy az egyes márkáknak milyen értékben és mennyiségben sikerült értékesíteniük az adott évben. A legutóbbi hét kutatást összevetve a fenti ábrán összegeztük, hogy hogyan is teljesített a TAG Heuer.

Sajnos a trend nem fényes, eladásokban 2023-ban a márka csupán minimálisan haladta meg a 2020-as évet és a járványt követő, a teljes óraiparban látott visszaesést.

Ebből sokaknak sikerült talpra állni, a TAG Heuer eladásai viszont közel 30 százalékkal voltak a 2019-es szint alatt 2023-ban. Tavaly már sikerült majdnem 9 százalékkal jobb eredményt elérniük, amely azért is szép eredmény, mert a listát alkotó 50 óramárka összesített eladásai ehhez képest majdnem 2,5 százalékkal csökkentek 2024-ben.

Amikor az eladások alapján rangsoroljuk a svájci márkákat, azt is láthatjuk, hogy az évek során szinte folyamatosan rosszabb és rosszabb helyen végzett a TAG Heuer. 2018-ban még a top 10-en belül a 8. helyet foglalta el, de 2023-ra már egészen a 15. helyre esett vissza. Mindeközben a másik legjelentősebb LVMH-hoz tartozó óramárka, a Hublot egészen stabilan tudta tartani a 11-12. helyet. Azonban ez is fordult 2024-ben, ugyanis a TAG Heuer egészen a 11. helyig ugrott vissza, míg a Hublot a 16-ig esett le.

Tegyünk egy lépést hátra és vessünk egy pillantást az LVMH teljes óra és ékszer szegmensére az elmúlt nyolc évben. Először is érdemes tisztázni a 2021 első negyedévében látható robbanásszerű erősödést, amelyet nem csak a luxusipar általános fellendülése okozott, hanem az is, hogy ettől a ponttól kezdve már a Tiffany & Co bevételei is ide tartoztak,

amit az LVMH a luxusipar valaha volt legnagyobb értékű felvásárlása során majdnem 16 milliárd dollárért szerzett meg.

A covidot követő intenzív növekedés 2022 végén csúcsosodott, utána pedig egy lassú és hullámzó, de alapvetően csökkenő pályára állt. Azonban ez a trend megtörni látszik, az egyre csökkenő kiugrások után egy rekordértékű negyedévet sikerült elérnie a szegmensnek. Ehhez pedig biztosan hozzájárult a TAG Heuer javuló éves teljesítménye.

Amennyiben a 2024 utolsó negyedéves jelentése valóban trendfordulót jelez, és a luxusipar, ezen belül is a luxusórapiac, erősödni tud a következő időszakban, a vásárlói igényekhez igazodó lépéseknek, a Forma–1-be való visszatérésnek, valamint a márka izgalmas történelmének egyre szélesebb körű ismertségének köszönhetően a TAG Heuer jó esélyekkel indulhat egykori dicsőségének visszaszerzéséért.

Szeretnék rendszeresen értesülni a friss tartalmakról