D

Aktualitások

Az elektromosautó-gyártók tényleg lenyomják a hagyományos autógyártókat?

Némi túlzással még a csapból is az elektromos autók sikere és térhódítása folyik. Tele van a média a Teslával, a BYD-vel és az újabbnál újabb kínai elektromosautó-gyártókkal. Részvényelemzőként figyelve az eseményeket…

elektromos autók

SZERZŐ:

Jalsovszky

Nagy András, Erste

Némi túlzással még a csapból is az elektromos autók sikere és térhódítása folyik. Tele van a média a Teslával, a BYD-vel és az újabbnál újabb kínai elektromosautó-gyártókkal. Részvényelemzőként figyelve az eseményeket viszont mintha egy merőben más kép rajzolódna ki. Az elektromosautó-gyártók értékesítési lendülete megtört. A gyártók között durva árverseny robbant ki, az értékesítések pedig rendkívül érzékenyen reagáltak az állami támogatások változására, jellemzően azok csökkentésére. Mindez nem egy erőtől duzzadó, keresleti piac jellemzője. Ezzel párhuzamosan egyre jobban megkérdőjeleződött az elektromos autók térhódításának narratívája is. Egyre többen hangsúlyozzák a teljes elektrifikáció technológiai korlátait, és az is látszik, hogy még a fejlett nyugati társadalmakban is limitált az a felár, amit a lakosság széles rétege hajlandó a kipufogógáz száműzéséért cserébe fizetni.

A fenti változásokat a részvénypiac is lekövette. Az elektromosautó-gyártók esetében inkább a kiábrándulás volt jellemző, míg a hagyományos autógyártók tartották magukat, bár reneszánszukról még korai lenne beszélni.

Annak érdekében, hogy ne csak benyomásokra hagyatkozzunk, két indexszel vizsgáltuk a tőkepiaci folyamatokat. Az egyik a Bloomberg Electric Vehicles Price Return Index (BBEV index), ami az elektromosautó-gyártokhoz kötődő részvényeket tömöríti. Az elektromosautó-gyártók mellett szép számmal található az indexben akkumulátor technológiához vagy éppen elektronikához kötődő cég is. A másik index pedig a STOXX 600 Automobiles & Parts (SXAP index), ami az európai STOXX 600 indexcsalád autóipari alindexe, melyben hagyományos európai autógyártók és azok beszállítói szerepelnek.

A két index teljesítményét a lenti grafikonon ábrázoltuk. Az összehasonlíthatóság kedvéért mindkét index dollárban mért teljes (osztalékot is figyelembe vevő) hozamát normáltuk, úgy, hogy az öt évvel ezelőtti értéket vettük 100 egységnek.

Elektromos és hagyományos autógyártók teljesítménye az elmúlt 5 évben

Forrás: Bloomberg, Erste

 

Melyikkel jártunk jobban?

Joggal merül fel a kérdés, hogy melyikbe érte meg jobban befektetni. A válasz nem egyszerű. Attól függ ugyanis, hogy milyen időtávról van szó. Mindenesetre a fenti ábra segít a kérdés megválaszolásában.

5 éves távon nagyjából azonos hozamot lehetett zsebre tenni. A hagyományos autóipari index 72%-ot, az elektromosautó-index 62%-ot hozott, igaz az előbbi csak az időszak elején és legvégén verte meg riválisát.

5 évnél rövidebb befektetési időtáv esetén a hagyományos autógyártókból álló részvénykosár teljesített felül, míg ennél hosszabb befektetési időhorizont elején az elektromos autókhoz kapcsolódó index dominált.

Mit hoz a jövő?

Jelen cikk keretében nem célunk, hogy egyértelműen állást foglaljunk a hagyományos vagy az elektromos autókkal kapcsolatban. Mindenesetre szerettük volna a figyelmet felhívni a piacon zajló változásokra.

Ha pedig a részvények értékeltségéből indulunk ki, akkor jelentős értékeltségbeli különbség látható. Az elektromosautó-gyártók értékeltsége jóval magasabb, sőt többszöröse a hagyományos autógyártókénak. Ez pedig kockázati oldalról aszimmetrikus állapotot eredményez. A magas értékeltség jellemzően egy optimista világképet feltételez, melyben könnyen bekövetkezhet negatív fordulat. Ezzel szemben az alacsony értékeltség jellemzően egy pesszimista világnézet jellemzője, melyhez képest további negatív fordulat már csak ritkán következik be. Míg, ha a megítélés pozitív irányba változik, az jelentős pozitív hatással járhat a részvények árfolyamára nézve.

Autógyártók peer-group alapú értékeltsége

elektromos autók

Forrás: Bloomberg, Erste

 

elektromos autók

Szeretnék rendszeresen értesülni a friss tartalmakról