Aktualitások
Édes élet a tőzsdén – édesítőszerek a tőkepiacon
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO), rákkutató részlegének (IARC) legfrissebb kutatása szerint az aszpartám valószínűleg rákkeltő (lehet). De nem kell megijedni, a napi beviteli ajánlását betartva az édesítőszer fogyasztása biztonságos. Az édesítőszer ipar az elmúlt években jelentős növekedést mutatott, és egyre több vállalat tűzi ki célul, hogy új és innovatív édesítőszereket hozzon létre, amelyek lehetővé teszik az ízletes ételek és italok élvezetét anélkül, hogy aggódni kellene a hagyományos cukor okozta egészségügyi hatások miatt.
SZERZŐ:
Kubicsek Réka, Erste
Az aszpartám az 1980-as években robbant be az élelmiszeriparba, mint mesterséges édesítő és azóta is amilyen népszerűségnek örvend, ártalmatlansága ugyanannyira vitatott. Az aszpartámot emberek milliói fogyasztják nap mint nap és hogy káros-e a szervezetünk számára vagy sem, azt körülbelül ugyanannyi szakértő állítja, mint cáfolja.
Az egyik lerégebben és leggyakrabban vizsgált mesterséges édesítőszer
A legfrissebb határozat kapcsán a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) is kifejtette álláspontját: miszerint az édesítőszer a napi beviteli ajánlást betartva biztonságos, ami továbbra is 0-40 mg testtömeg kilogrammonként. Ez olyan magas érték, amit normális körülmények között nem fogyaszt el egy ember egy nap.
Az aszpartám egy mesterséges édesítőszer, amelyet a kémiai szerkezete alapján dipeptidnek nevezünk. Ez azt jelenti, hogy a molekulája két különböző aminosavból, az aszparaginsavból és a fenilalaninból épül fel. Az aszpartámot az élelmiszeriparban széles körben használják az alacsony kalóriatartalmú és cukormentes termékek édesítésére, beleértve az italokat, édességeket, rágógumikat, élelmiszereket és étrend-kiegészítőket is. Az aszpartám édesítőképessége körülbelül 200-szor erősebb, mint a hagyományos kristálycukoré (szacharózé), tehát kis mennyiségben is sokkal édesebb ízt ad az élelmiszereknek. Ez lehetővé teszi az élelmiszeripar számára, hogy csökkentse a cukor felhasználását az édességek és italok készítéséhez, miközben megőrzi a kellemes édes ízt. Ami a népszerűségét tovább fokozza az az, hogy szinte kalóriamentes, ezért nagy népszerűségnek örvend az alacsony kalóriatartalmú élelmiszerekben, amelyek a fogyókúrázók és a cukorbetegek számára is vonzóak lehetnek.
Érdemes lehet „édesítőszerbe fektetni”?
Az édesítőszereket (aszpartám, szukralóz, stevia, szacharin, ciklamát) számos élelmiszer- és italipari termékben használják, ez pedig lehetővé teszi, hogy az édesítőszereket előállító vállalatok több iparágban jelen legyenek és széleskörű felhasználási lehetőséget kínáljanak. Az alacsony kalóriatartalmú élelmiszerek piacának kiemelkedő felhasználói közé tartoznak az Abbott Laboratories, Nestle SA, Group Danone, PepsiCo Inc., és a The Coca-Cola Company.
A cukorbetegség növekvő esetszámának hatására, és az egyre növekvő egészségtudatos fogyasztói igények miatt az alacsony kalóriatartalmú és cukormentes termékek iránti kereslet is emelkedik, ez pedig hosszú távú piaci lehetőséget kínálhat. Az édesítőszerek piaca folyamatosan fejlődik és a vállalatok az innovációra és kutatás-fejlesztésre is nagy figyelmet fordítanak, hogy új és hatékonyabb édesítőszereket hozzanak létre, amelyek még inkább megfelelnek a fogyasztói igényeknek.
Milyen vállalatok gyártják az aszpartámot és más édesítőszereket?
Az édesítőszereket előállító vállalatok általában az élelmiszeriparban tevékenykednek és szélesebb termékkörrel rendelkeznek, és a tőzsdén való jelenlétük nem feltétlenül kapcsolódik kizárólag az aszpartám és más édesítőszer termeléséhez vagy forgalmazásához. Nézzük a legnagyobbakat, akik a tőzsdén is jelen vannak:
Ajinomoto Co., Inc.
Az Ajinomoto (2802) egy japán székhelyű multinacionális élelmiszer- és vegyipari vállalat, amely az egyik legnagyobb aszpartám előállító a világon. A vállalat története egészen 1909-ig nyúlik vissza, amikor Kikunae Ikeda nevű japán kutató felfedezte az umami ízt, és kifejlesztette az Ajinomoto-t, amely egy íz-erősítő glutamát. Azóta az Ajinomoto a japán konyha egyik jellegzetes összetevőjévé vált.
Széles körű portfólióval rendelkezik, amely élelmiszerek, italok és egészségügyi termékek előállítását foglalja magában. A vállalat elsőként szabadalmaztatta az aszpartámot. Részvényeivel a Tokiói Értéktőzsdén kereskednek. A Bloomberg elemzői is figyelemmel kísérik a cég részvényeit (pl. Morgan Stanley, JP Morgan), közülük pedig heten vételre, heten tartásra és egy eladásra ajánlja a vállalat részvényeit jelen pillanatban.
Ingredion Incorporated
Az Ingredion (INGR) egy amerikai élelmiszeripari összetevőket és adalékanyagokat gyártó vállalat. Az Ingredion részvényei a New York-i Értéktőzsdén forognak. A Bloombergnek nyilatkozó elemzők közül négyen vételre, hárman pedig tartásra javasolják a vállalat részvényeit 124,57 dolláros éves konszenzusos célár mellett. A részvények 2018 január végén érték el 146 dolláron a mindenkori legmagasabb értéküket.
Tate & Lyle
A Tate & Lyle (TATE) az édesítőszerek terén különösen ismert. A vállalat egyik legfontosabb terméke az „SPLENDA®” márka nevű szukralóz alapú mesterséges édesítőszere, amelyet széles körben használnak világszerte cukormentes vagy alacsony kalóriatartalmú termékek előállításához.
A cég folyamatosan kutatja és fejleszti termékeit, hogy megfeleljen az élelmiszeripar változó igényeinek és a fogyasztói elvárásoknak. Az innovatív megoldásokkal és a minőségi termékekkel kapcsolatos hosszú évek alatt a Tate & Lyle vállalat meghatározó szerepet játszik az élelmiszeriparban, és egyike a vezető szereplőknek az édesítőszerek és az élelmiszeripari összetevők terén. A vállalat részvényeit a Londoni Tőzsdén kereskedik. A Bloomberg elemzői közül kilenc vételre, három tartásra ajánlja 945,72 font 12 havi konszenzusos célár mellett. A vállalat részvényeinek csúcsát 2013 júliusában érték el 893 fontnál.
Az élelmiszeripar és az egészségügyi ipar amennyi kihívást, ugyanannyi lehetőséget rejt magában. Nagy a verseny, és az édesítőszerek előállításával vagy forgalmazásával foglalkozó vállalatok versenyképességének fenntartásához rendkívül fontos a piaci versenyhez való alkalmazkodás és a termékinnováció.
Fontos megjegyezni, hogy minden befektetés kockázattal jár. Az édesítőszert gyártó vállalatok piaci versenytársai, változó fogyasztói igények, szabályozási változások és más tényezők befolyásolhatják a vállalat teljesítményét és jövedelmezőségét. Ezért mindig alaposan meg kell vizsgálni az adott vállalatot és meg kell érteni a piaci környezetet és kockázatokat. Szakértői tanácsadás segíthet a megfontolt befektetési stratégiák kialakításában.
Szeretnék rendszeresen értesülni a friss tartalmakról