D

Aktualitások

Az elhivatottak befektetése: oldtimerek

Ki ne játszott volna el a gondolattal, hogy érdemes lenne egy régi autót birtokolni és vele a giccses naplementébe autózni kilométereken keresztül?!

oldtimer, befektetés

SZERZŐ:

Lunczer László, WOOD & Co.

A realitás néha messze esik az efféle vágyaktól, ami leginkább a szabadidő és az anyagiak szűkösségéből fakad. Mielőtt bárki azt gondolja, hogy egy oldtimert vagy youngtimert birtokolni és vezetni csupa szenvedés és lemondás, ki kell ábrándítanom: nem az. Inkább azt mondanám, nem mindenkinek való, mert egyfajta furcsa életforma. Koszos alkatrészek között turkálás, ellopott idő a családtól, értelmetlennek tűnő szerelések, valamint mindezen tevékenységek egy magasztosabb célra emelése: de hát ennek az ára csak felfelé tud menni.

Hát akkor vizsgáljuk is meg, hogy tényleg így van-e? Kezdjük mindjárt azzal, ami nekünk magyar befektetőknek az elérhetetlen kategória, mivel a lent felsorolt tételek birtoklása már-már utópisztikusnak tűnik. A valaha aukción eladott autók top 10-es listáját a Ferrarik dominanciája ellenére egy 1955-ben gyártott Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe vezeti, gyakorlatilag az utána következő három legdrágább Ferrari értékében. Dollárban -és nem Ferrarikban – kifejezve 143 millió.

Csak hogy elhelyezzük ezt az autót a skálánkon, magában a márkajelzésben érdemes kutakodni: SLR. Vagyis Sport, Leicht, Rennen azaz magyarul sport, könnyű, verseny. Nem akarok nagyon részletesen belemenni, mert maga a típus, valamint az RM Sotheby’s által licitre bocsátott autó is külön cikket érdemel, azért pár érdekességet érdemes megemlíteni vele kapcsolatban.

1955-et írunk és a Mercedes egy olyan autót tesztel, amely 180 mérföld/óra sebességre képes, soros 8 hengeres motorja 7450-es fordulatnál éri el a 296 lóerőt, és mindehhez 980-990 kg üres tömeg társul. Ez így leírva is meredeknek tűnik, hát ha még hozzátesszük az évszámot, vagyis inkább az évtizedet: 50-es évek. Az ötvenes évek autói jó ha elérték a 100km/h végsebességet, de semmiképpen se álmodozhattak tartós 160-as „utazó” sebességről.

Amikor 1956 tavaszán Stuttgart-tól nem messze egy üvöltő ezüst tárgy érkezett 160km/h-s sebességgel és állt meg olyan féktávon, ami addig utópisztikusnak tűnt, tudták a Mercedes mérnökei, hogy valami korszakalkotót építettek. Nem hiába mondta az autót vezető Rudolf Uhlenhaut-ról az alábbi mondatokat Arthur Keser (a Mercedes akkori sajtófőnöke):

„Láttak már bárkit is ilyen boldognak a munkahelyén? Ő egy játékkészítő, aki abban leli örömét, ha mások is érdeklődnek a legújabb „játékszere” után.”

Aki pedig már szállt be vagy ki egy sirályszárnyas Mercedesbe, tudja, hogy pilates edzésnek is tökéletes lehet, vagy csak szimplán leszedi a kormányt, hogy beférjen.

Date MY Car Auctioneer Locale Adjusted price
5/5/2022 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe RM Sotheby’s Stuttgart, Germany $143,000,000
8/26/2018 1962 Ferrari 250 GTO RM Sotheby’s Monterey, California, United States $58,733,000
11/13/2023 1962 Ferrari 330 LM / 250 GTO RM Sotheby’s New York City, New York, United States $51,705,000
8/14/2014 1962 Ferrari 250 GTO Bonhams Carmel, California, United States $49,056,000
2/15/2016 1957 Ferrari 335 S Artcurial Paris, France $45,337,000
7/12/2013 1954 Mercedes-Benz W196 Bonhams Goodwood, West Sussex, United Kingdom $38,717,000
12/10/2015 1956 Ferrari 290 MM RM Sotheby’s New York City, New York, United States $36,056,000
8/17/2013 1967 Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider RM Auctions Monterey, California, United States $35,970,000
8/16/2014 1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale RM Auctions Monterey, California, United States $33,978,000

forrás: Wikipedia

De vissza a táblában szereplő értékekhez. Jól látszik, hogy a TOP10 aukciós értékek mind 2010 utániak, ami véleményem szerint azért összefüggésben van azzal, hogy beköszöntött a „könnyű pénz” korszaka. Leginkább a monetáris lazítások és QE programoknak köszönhetően, indirekt módon a lakosság által elkölthető jövedelem illetve vagyon nagyot nőtt ebben az időszakban. Vagyis praktikusan a rendelkezésre álló pénzmennyiség növelése az olyan reáleszközöknek kedvezett mint a részvények, ingatlanok, luxuscikkek, órák, vagy régi autók.

Nézzünk rá egy hozzánk azért közelebb álló index, vagyis a német oldtimer index értéken alukálását:

2010-hez képest az index 2022-re nominálisan 163%-ot emelkedett, ami éves 13.6%-os nominális emelkedésnek felel meg. Ezt összehasonlítva a DAX index a 2010 év végi 6995 pontról 2022 végére 13923 pontra emelkedett, ami 199%-nak, és éves 16,5%-os növekedésnek felel meg.

oldtimer, befektetés

forrás: VDA

Tehát index szintjén elmondhatjuk hogy nem érte meg az elmúlt 10 évben oldimert tulajdonolni? (Micsoda képzavar, hiszen elég valószínűtlen, hogy a német oldtimer index összes autója a garázsunkban hever)

Ilyenkor azért érdemes a piac belsejébe is bepillantani, valamint azt is kell látni, hogy néha egyes típusok esetén ki tud alakulni mánia, míg más típusok évekig stagnálnak, míg egyszercsak újra slágerek nem lesznek.

Két jó példa erre, hogy a 2010-es évek közepén a Porsche 911-es ára kilőtt, és nem győzték a szép állapotú kaliforniai autókat Németországba importálni (az ottani klíma miatt jobb állapotban maradtak fenn ezek az autók), aminek egyenes következménye lett, hogy az amerikaiak is azt kezdték el érzékelni, hogy szűkös a kínálat, emiatt pedig az ottani árak is meredeken emelkedni kezdtek.

A másik példa pedig a szocialista blokk autóihoz köthető. Míg a 90-es években mindenki igyekezte lecserélni és lényegesen korszerűbb nyugati autóra váltani, a 2000-es években ezeket az autókat szinte fillérekért lehetett megvásárolni. Aztán 2010-től kezdve a nosztalgia iránti vágy nemcsak nálunk, de Németországban is nőni kezdett és a fizetőképes kereslet megjelent ebben a piaci szegmensben is. Ma már nem ritka, hogy milliós összegekért cserélnek gazdát Ladák, Polski Fiat-ok, illetve Wartburgok.

Egy friss tábla jól mutatja a tendenciát, miszerint az első szériás Trabantok ára 89%-kal emelkedett 2023-ról 2024-re.

oldtimer, befektetés

forrás: https://www.hiscox.de/classic-cars-blog/oldtimer-preise-pocket-price-guide/

Az hogy valaki régi autókat gyűjtsön befektetési céllal, tisztában kell lenni az ökölszabályokkal: legyen ritka, legyen mögötte érdekes történet/sztori, legyen versenymúltja az adott típusnak, ne lehessen könnyen reprodukálni.

A reprodukálás elsőre nevetségesen hangzik, de miután a Bentley bejelentette, hogy 3D modellek és az eredeti tervek felhasználásával újragyártja a háború előtti 4.5 literes Bentley Blower-t, az eredeti autók tulajdonosai (többek között Ralph Lauren, Lord Bamford, Evert Louwman) levelet írtak Adrian Hallmarknak, a Bentley márkafőnökének. A levélben az általuk tulajdonolt érték felhigításától féltek, illetve attól, hogy később nehéz lesz megkülönböztetni az eredeti és újragyártott típusokat.

A cikk végén meg kell említeni, hogy a szerző is tulajdonol régi autót, és bár mindig eszébe jut az értéknövekedés, amikor annak realizálása jönne szóba (értsd eladás), megremeg a keze. (Továbbá családjának fiatalabb tagjai felkelést kezdenek szervezni.) Vagyis egy olyan stratégiai long pozíciót tart, amit lehet soha nem fog lezárni, és érzelmileg erősen ragaszkodik hozzá. Ilyen stratégiát követve a tőkepiacokon azért sokszor érheti csalódás az embert. Az ilyen jellegű befektetésnél – akárcsak az ingatlan és egyéb más reáleszközöknél – az emocionális jellegű kötődés nagyon erős, néha észérvek figyelmen kívül hagyásával dönt az ember. Vagyis van értelme egyáltalán nézni, hogyan alakultak az oldtimer árak?!

Aki pedig csak élvezni akarja, vegyen részt akár nézőként akár versenyzőként az idei Hungária Classic-on.

oldtimer, befektetés

Szeretnék rendszeresen értesülni a friss tartalmakról