D

Aktualitások

A december hagyományosan a legadakozóbb időszak

Van valami különös abban, ahogyan ma Magyarországon az adakozáshoz viszonyulunk. Ha valaki egzotikus helyen nyaral, büszkén osztja meg a képeket. Ha valaki adományoz, és arról beszámol, akkor sokan úgy érzik, hivalkodik. Aki akár milliókat adományoz oktatási vagy egészségügyi kezdeményezéseknek, inkább hallgat. Vannak kultúrák, ahol az adakozás státuszszimbólum, itthon inkább titkolni való. Nem jópéldát látunk benne, hanem magamutogatást. Miért van ez így? Hiszen a filantrópia sokkal több, mint pénzügyi adomány: egy olyan morális tőke, amely hosszú távon meghatározhatja egy társadalom erejét és összetartó képességét. Ha nem látszik, nehezebben terjed.

adakozás

SZERZŐ:

Pistyur Veronika, a Bridge Budapest ügyvezetője

(A cikk teljes terjedelemben a forbes.hu-n jelent meg 2024. december 3-án, Giving Tuesday napján. Az alábbi változat a szerző által került rövidítésre.)

Filantrópiában a Balkán is megelőz bennünket

Az adakozás itthon elsősorban ad-hoc, esemény-jellegű, katasztrófa- vagy krízisfókuszú, és jellemzően a decemberi időszakra koncentrálódik. Az adományozások körülbelül 30%-a az ünnepek előtt és alatt történik. A Magyar Vöröskereszt 2023-as kutatása szerint a magyarok 58%-a szokott adakozni, de rendszeresen mindössze 19%.

A World Giving Index alapján Magyarország a középmezőnyben van, de a Global Philanthropy Environment Index szerint átlag alatt teljesítünk, különösen a szociokulturális környezet szempontjából. A globális átlag az ötfokú skálán 3.63. Magyarország a 3.14 összesített pontszámával, és egyenként is mind a hat szempont (az NGO működés könnyedsége, adókedvezmények, határokon átívelő jótékonyság, politikai, gazdasági és szociokulturális környezet) alapján átlag alatt teljesít, a régióban és a Balkánhoz képest is.

A filantrópia terjedésének egyik nagy akadálya a jogi szabályozás és az adóösztönzők hiánya. Míg a cégek adókedvezményt érvényesíthetnek, addig az egyéni vállalkozók és a magánszemélyek nem jogosultak kedvezményre, ha adakoznak

Megtanulni adni létszükséglet egy társadalomban

Az odafordulásnak hosszú távú hatása van az adakozó és a támogatott közösségek életére egyaránt. Erősíti az önbecsülést és az elégedettséget, ahogy a közösségi integrációt is. Javítja az életminőséget, és segít fenntartható fejlődési pályák kialakításában. A jól célzott adományok elősegítik a szolidaritást, hozzájárulnak a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentéséhez, és erősíthetik a közösségek önállóságát, összetartását, felelősségvállalását.

A cégek az adományozói piac fontos szereplői, a civil szervezetek finanszírozásához 12%-ban járulnak hozzá, bár a lakosság elsősorban tőlük várna nagyobb szerepvállalást. A kutatások szerint a cégek többsége évente 1-15 millió forintot fordít CSR tevékenységekre, és csak 10%-uk költ 100 millió forintnál többet. A Bridge Budapest 2022-es Legacy Riportja szerint tízből kilenc üzleti vezető látja felelősségét a jövő alakításában, de kevés cég rendelkezik tudatos stratégiával. A jelenlegi programok többsége a márkaépítéshez kapcsolódik, és a magyar cégek a társadalmi felelősségvállalásban csak az elkötelezett szinten állnak, de az ESG-szabályozás változást hozhat.

Fontos lenne, hogy a cégek a társadalmi tevékenységeket befektetésként kezeljék, nem pedig azonnali megtérülést várjanak. Az üzleti oldal gyakran gyors változást remél, de a társadalmi folyamatok lassabbak, és a kölcsönös megértés hiánya akadályozhatja az együttműködéseket. A sikeres cégek megértik, hogy érzékenységük kifelé és befelé is előnyt jelenthet.

Mi a helyzet a nagy adományokkal?

Számos kulturális, oktatási és egészségügyi intézmény fejlesztése nem valósulhatott volna meg nagy magánadományozók nélkül. Bár komoly filantróp hagyományaink vannak, a major donorok száma messze elmarad a lehetőségekhez képest, és sokan magánügyként kezelik adományaikat. Magyarországon a „nagy adomány” fogalma gyakran egymillió forintra korlátozódik, míg Nyugat-Európában ez akár százmilliós összegeket jelent. Az adományozói kultúra fejlesztéséhez szükség lenne a vagyonos magánszemélyeket segítő szolgáltatásokra, mint például jogi és adózási tanácsadás, ahogyan azt már néhány hazai szereplő elkezdte. Az első fecskék közé tartozik a Jalsovszky Ügyvédi Iroda Adományozói ABC-je, amely segíti az adományozókat a jogi és adózási kérdésekben való eligazodásban, így támogatva a civil társadalmat és az adományozók bizalmát.

A tehetős magánszemélyek körében tartott gálavacsorák is jelentősen kisebb összegeket hoznak, mint a régió más országaiban. A nagy családi magánalapítványok száma is alacsonyabb, különösen Csehországhoz és Lengyelországhoz képest. Nyugaton a nagyobb vagyonhoz nagyobb felelősség társul, és a társadalmi problémák megoldásáért tett lépések példát mutatnak. Ezt a szemléletet itthon is erősíteni kellene, hogy az adományozási kultúra fejlődjön, és a civil társadalom nagyobb támogatást kapjon.

A világ számos pontján nem szorul magyarázatra, miért jár a nagyobb vagyon nagyobb felelősséggel. Nyilván, mert ezeken a helyeken a vagyon több generáció óta halmozódik és a múlt sem üzeni azt, hogy nem csak önbizalom kérdése, újratermelhető és tovább adható-e a következő generációknak. Ahol ez nem árnyékolja be a lehetőségeket, ott úgy gondolkodnak, hogy annak, akinek több van, a lehetősége is több tenni az erőforrások igazságosabb felhasználásáért és a társadalmi problémák megoldásáért. Mindez a nagyobb vagyon adta befolyás és láthatóság okán, ami komoly üzenet és példa a társadalom többi tagja számára is.

A nők, mint a jövő filantrópjai?

Izgalmas kutatás jelent meg a közelmúltban. A UBS Global Wealth Report szerint a baby boomer generáció tagjai 84 ezer milliárd dollárt fognak átörökíteni, és nők fogják kezelni e vagyon nagy részét. Ma már a világ dollármilliárdosainak több mint 11%-a nő, és ez a szám folyamatosan növekszik. Vagyis a következő évtizedek egyik lehetősége a női adományozók szerepének növekedése.

A nők mellett a fiatalabb generációk is új adományozási szokásokat mutatnak. A National Philantropic Trust UK azt írja, a nagyszüleiktől a következő 20-30 évben várhatóan akár 30 trillió dollár vándorol a fiatalabbakhoz. Ezek az adományozók transzparenciát és autentikusságot várnak el a civil szervezetektől, amelyeket támogatnak. Épp ezért hajlandóak időt fordítani arra, hogy feltérképezzék az ügyeket, a szervezeteket. Nyitottabbak a tanácsokra is, mint az idősebbek. Sokkal rendszeresebben adományoznak, és az életük részévé teszik a jótékonyságot – akár a márkaválasztásukon keresztül is. Az aktív digitális jelenlétük miatt többségük elvárja, hogy a civil szervezet, amit támogat jelen legyen a közösségi médiában, ennek hiánya az első számú oka annak, ha nem adnak. Befektetéseik esetében is jóval nagyobb arányban veszik figyelembe a pozitív társadalmi hatást, és fontos ügy számukra a fenntarthatóság.

Hogy ebből a trendből mikor és mi lesz érzékelhető nálunk, az nyilván a gazdasági helyzet függvénye is. Az mindenesetre trendnek látszik, hogy az influenszerek hatása már most erősödik. Ahogy külföldön, itthon is többen arra buzdítanak, hogy a fiatalok kövessék akár ki azokat a cégeket, közéleti szereplőket, akik nem állnak ki ügyek, társadalmi kihívások mellett.

A Harmadik 1%: új adakozási stratégia

Hogyan mozdulhatnánk el egy fenntarthatóbb és hatékonyabb adakozási kultúra felé? Az egyik megoldás a „Harmadik 1%” stratégia lehetne, amely arra buzdítja az embereket, hogy ne csak a jövedelmük egy részét, hanem az idejüket, a tudásukat, az eszközeiket, azaz az erőforrásaik 1%-át is adják/adhatják a közösségi ügyekért, és itthon éppen a Bridge kezdeményezése. Ez a stratégia nem pluszt kér, „csak” tudatosságot. Több nemzetközi előképe is van. Például a Pledge 1% amerikai mozgalma, amit Marc Benioff, a Salesforce vezérigazgatója, valamint az Atlassian társalapítói, Scott Farquhar és Mike Cannon-Brookes kezdeményeztek. A mozgalom célja, hogy inspirálja a cégeket világszerte, hogy éves bevételük, idejük vagy termékeik 1%-át jótékony célokra ajánlják fel.

Nem véletlen, hogy éppen az 1% a bűvös szám, és ragaszkodnak hozzá a kezdeményezők. Látják, értik, élik, hogy tudatos tervezéssel valaminek a 99%-a nagyjából mindenre elég. Az így megmaradó 1% pedig világokat mozgathat meg. A kulcs, hogy előre és mindenbe betervezendő. Ez a szemlélet túlmutat az anyagiakon, és a mentális és morális tőke felhalmozását segíthetné elő, ami hosszú távon a gazdasági és társadalmi stabilitás alapja lehetne.

Az adakozás, mint morális tőke

Ahhoz, hogy a filantrópia és az adakozás ne csak egy szűk réteg „hobbija” legyen, átfogó szemléletformálásra van szükség. Az adakozás nemcsak a társadalmi felelősségvállalás, hanem a személyes értékek kifejeződése is. Lehetne új státuszszimbólum. Az aktív filantróp tevékenységek hozzájárulnak a közösségek erősödéséhez, a társadalmi kohézió növeléséhez és a helyi problémák hatékonyabb kezeléséhez. Az egymásra utaltság korában és a szűkösség időszakában ez különleges erőforrás lehetne.

adakozás

Szeretnék rendszeresen értesülni a friss tartalmakról